Gå ned i vekt

Å gå ned i vekt er ikke en enkel prosess. Disiplin og reduksjon av dårlige vaner må til for å komme seg ned i en lavere vektklasse. Mange ser for seg at å spise mindre og trene mer, vil være alt som skal til, men dessverre vil ikke dette alltid fungere i lengden.

Det viktigste er kanskje å kutte ned på fett, sukker og stivelse (karbohydrater). Når du gjør dette, vil du være mindre sulten, og du ender opp med å spise færre kalorier. Da vil kroppen din i stedet kvitte seg med det fettet som allerede er lagret i kroppen, heller enn å forbrenne karbohydrater.

Virkninger av vekttap

Når du omsider har klart å gå ned i vekt, er det ikke sikkert du er fornøyd med kroppen du ser i speilet. Mange opplever å få områder på kroppen med løs hud, som et resultat av for raskt vektnedgang. Dette er spesielt vanlig på mage, lår og armer.

Med løs eller overflødig hud føler du kanskje at drømmekroppen er uoppnåelig, men dette stemmer ikke. Det finnes heldigvis gode løsninger som kan hjelpe deg på vei, som for eksempel plastisk kirurgi. Dette kan gi store endringer, og gjør at mange mennesker får et bedre selvbilde. Det er nemlig vanskelig å trene bort overflødig hud.

Matvarer du bør unngå når du slanker deg

Meieriprodukter inneholder varierende mengder laktose, noe som kan bremse slankeprosessen. I tillegg produserer melk betydelig insulinresistens, som kan ha samme effekt. Redusert inntak av meieriprodukter kan være lurt. Dette gjelder også meieriprodukter som inneholder lite fett, som vanlig melk og noen typer yoghurter, men vær forsiktig med fullfett-diett, som for eksempel krem og ost, samtidig.

Norske helsemyndigheter anbefaler alle å spise en diett bestående av grove kornprodukter, mye grønnsaker og lite rødt kjøtt. Dette kan være greit å ha i bakhodet når du slanker deg. Skal du først innta melkeprodukter, kan det være lurt å velge de magre alternativene, da disse inneholder færre kalorier. Samtidig bør du være aktiv.